Panoramalauf rund um die Burg Are, Altenahr

Verslag van Steven Wuyts van een trail in Duitsland

Het concept van het hele weekend was een trail te vinden die nog lekker kleinschalig was, niet te ver rijden, met makkelijk een hotel dichtbij te boeken en verschillende afstanden waaronder liefst een ultra. Met een beetje rondhoren onder de vriendenkring en met de hulp van een beetje bier gingen er nog drie bikkels (sorry voor dit typische Hollandse woord) mee, heel toevallig drie kasteellopers. Ik zou de reis maken met lopers die elk hun eigen specialiteit hebben : Tom is supersnel op de 10 mijl afstand, Arvid had nog nooit een trail gelopen, ik ben meer voor de ultra-afstanden en Joris heeft wel ervaring in lange duathlons maar is nog niet heel vertrouwd met traillopen. Daarom kozen Joris en ik voor de 52km en de rest voor de 16km.

De reis naar de Ahrvallei verliep vlekkeloos, op amper 2,5u rijden waren we aangekomen en het uitzicht was fantastisch. De rivier de Ahr heeft de vallei diep uitgesneden en op de bergwanden wordt wijn verbouwd. Dit zorgt voor een mooi uitzicht waar we de volgende dagen zeer hard van zouden genieten. Op vrijdag kwamen we aan in ons hotel, wat trouwens best in orde was, en we besloten om samen de startzone te gaan verkennen. Omwille van de kleinschaligheid van het evenement (300 lopers over alle categoriën bijeen) was het niet mogelijk om ook al op vrijdag ons nummer op te halen. De startplaats aan de St-Martinshütte was op 800m van ons hotel maar klein detail : wel 800m omhoog. Tom besloot om op vrijdag nog wat te gaan loslopen en voor ons was het heel belangrijk om ons goed te hydrateren met het oog op zaterdag.

Vroeg ontbijt om 07u op zaterdagochtend en dan naar boven om tegen 09:30 met alle afstanden samen te vertrekken. De eerste km liepen alle afstanden (er was ook nog een 33km) samen over de Rotweinwanderweg en ik nam de tijd om van de omgeving te genieten. De snelle lopers van de 16 en 33km waren uiteraard snel weg en buiten de verbrandingsgassen van zijn straalmotor was er van Tom geen sprake meer. Joris en ik bleven de eerste kilometers samen en Arvid startte heel verstandig om zichzelf zeker niet op te blazen in het begin. We liepen door de wijngaarden maar bleven wel op de toeristische route. Ik zat hier niet veel mee in want dit gaf je de gelegenheid om goed van het uitzicht te genieten en de eerste 30km van de trail waren hierdoor zeer goed beloopbaar. Geloof me, als ze willen kunnen ze daar gemakkelijk 1000 hoogtemeters meer toveren maar deze formule stond me wel aan. Na ongeveer 4 km splitste de 16km zich af om richting Reimershoven te lopen terwijl wij onze weg bergop richting Manschoss vervolgden.

De km’s vlotten goed en de organisatie had kosten nog moeite gespaard om ons te bevoorraden : 9 !!! verzorgingsposten voor 52km met telkens koekjes, sportdrank, water, cola,…. echt netjes !!. Tussen km 25 en 30 kwam er een zeer lange passage rechtdoor en vlak naast de rivier en daar kreeg ik het bericht dat Tom de 16km gewonnen had. Een reden om te feesten hadden we dus al, nu zelf nog aankomen want omwille van het warme weer en benen die niet echt hun beste dagje kenden was het voor mij door de krampen heen bijten.

Joris was praktisch al van bij de start van me weggelopen en zou 48 minuten voor mij finishen dus goed dat ik hem niet gevolgd heb. De zwaarste berg hadden ze natuurlijk weer tot het einde gehouden en dat zou voor mij een heel lange wandelpassage betekenen. De trail kan je eigenlijk in twee delen opsplitsen. Het eerste gedeelte langs de Rotweinwanderweg tot in Saffenburg gaat langs de zuidkant en is constant langs de wijngaarden terwijl het tweede gedeelte over de Steinerberg vooral bos heeft. Het tempo ging bij mij het laatste gedeelte dan ook goed naar beneden omdat het nu echt wel klimmen geblazen was en de passages, voor mij, te zwaar waren om te lopen. Ik beet door mijn krampen heen en had het geluk dat ik nog een zouttablet kreeg van een Duitse trailer, lopers onder elkaar het blijft een mooie familie. Hoe dan ook bereikte ik na een dikke 7u de finish waar mijn teamgenoten me stonden op te wachten. Tom kreeg voor zijn overwinning een waardebon voor een restaurant waar we dan ‘s avonds goed zijn gaan eten en achteraf tja, gaan vieren zijn he, we waren tenslotte op vakantie. We zijn ook nog wat verder gaan verbroederen met de lopers van Vilvoorde die we daar ook tegengekomen zijn. De wijnkelder heeft die gezellige Vlamingen ook is leren kennen en ’s avonds werd er een gezellige pint (of meer) gedronken.

Deze trail zou ik willen samenvatten met volgende feiten :
– absoluut trailwaardig : +90% offroad met voldoende hoogtemeters
– organisatie was op en top : 9 bevoorradingen op 52km
– de Ahrvallei is een prachtige streek om te lopen
– goede trail voor wie een debuut wil maken over de ultra-afstand
– voldoende hoogtemeters maar nergens echt technisch
– zeer kleinschalige organisatie dus nooit teveel volk op het parcours

Uitslagen :
16km (420hm) : 110 finishers
Tom Van Gestel (Kasteellopers) : 1e overall !!! : 01:05:09
Arvid Peeters (Kasteellopers) : 76e overall, 3e M30 : 01:49:36
52km (1650hm) : 65 finishers (http://my4.raceresult.com/31463/results?lang=de#1_DA643B)
Joris Vloemans (Kasteellopers) : 21e algemeen, 3e M senior : 06:20:40
Steven Wuyts (TJAK) : 38e algemeen, 2e M35 : 07:08:48
Arvid had het fantastisch gedaan voor zijn eerste trail en Joris had ook een fantastische wedstrijd gelopen. Ultra-afstanden vragen uiteraard een andere aanpak dan 10 mijl wedstrijden maar iedereen had zeer goed gepresteerd naar zijn mogelijkheden. We gaan zeker ooit nog eens terug naar dat gebied, bedankt ook aan mijn reisgenoten voor het fantastische weekend!