Phuket marathon

Jaap van de Berg scoorde met de Phuket marathon in Thailand zijn 69e land: “Na rond 20 km kwam de zon goed tevoorschijn en begon de lijdensweg. Zo’n 35 graden met een hoge luchtvochtigheid. Maar de route via het binnenland maakte alles goed.”

Na een nachtvlucht van 12 uur via een tropische storm met honderden lichtflitsen kwamen we aan in Bangkok. Thailand is een land met 63 miljoen inwoners. Met een aansluitende vlucht van ruim 1 uur eindelijk gearriveerd in Phuket.

Helaas onze koffers stonden nog in Amsterdam werd er verteld. Na de formulieren vermissing bagage ingevuld te hebben konden we naar ons resort. Dit prachtige resort gelegen aan de Andaman Zee is ook zwaar getroffen door de tsunami maar gelukkig zie je daar niets meer van. Hoera ‘s avonds om 22.00 uur werden onze koffers bezorgd. Gelijk de volgende dag hebben Mea en ik getraind en zijn naar de start/finish locatie gelopen en om de omgeving te verkennen. De start/finish ligt ongeveer 1000 meter bij ons resort vandaan dus dat is lekker makkelijk. Na wat leuke excursies en wat lichte duurtrainingen te hebben gedaan ( om aan de warmte en luchtvochtigheid te wennen) zijn we onze startnummers gaan ophalen met aansluitend de pasta party. Wat een perfecte organisatie. Nummers ophalen na vertoon van ID. Een prachtig tasje met dryfit singlet en bandana. Toen de pasta party. In een grote tent op 3 punten buffet, eet zoveel als je wilt maar helaas geen bier. Toen op zondagmorgen vroeg op.

Starttijd 04.30 uur marathon en starttijd van Mea 06.00 uur voor de halve marathon. Aan de start totaal 5800 deelnemers uit 46 landen inclusief de 10 km en wandelaars op verschillende afstanden Tot ongeveer 06.30 was het lopen in donker/schemer via de doorgaande weg naar het vliegveld. Langs de kant honderden politieagenten en vrijwilligers. Om de 2 km waterposten met bananen/ananas enz. Na rond 20 km kwam de zon goed tevoorschijn en begon de lijdensweg. Zo’n 35 graden met een hoge luchtvochtigheid. Maar de route via het binnenland maakte alles goed. Via rubber- en ananasplantages, weilanden met buffels, bosjes, heuvels, bruggetjes en beekjes, prachtig. Met de chip in het startnummer zijn we 4 checkpoints gepasseerd en constant op het parcours Rode Kruis busjes met verplegend personeel, iedereen werd in de gaten gehouden. Na 5.37 en nog wat kwam ik binnen en mocht ik mijn medaille in ontvangst nemen met een prachtige dryfit finisher shirt.

Mea had een eindtijd van 2.12 terwijl ze in NL tijden loopt van rond de 2.02, niet slecht dus in deze zware omstandigheden. Bij de finish area weer een buffet, eat so much as you can wat voor mij niet is weg gelegd, alleen heel veel cola daar knap ik van op. Ook aanwezig een herstelruimte met ventilatoren, een massagetent, waterpost en Rode Kruis tent, kortom een TOP organisatie. Dit was mijn 114e marathon gelopen in het 69e land. In oktober gaan Mea en ik naar het land van Maxima, de Buenos Aires marathon.

Voor de geïnteresseerden, op 12 februari 2016 de First Persian marathon in Iran. Een 50 km loop van Shiraz naar Persepolis. Op 17 september 2016 de 1e marathon in Armenië door een natuurgebied net buiten de hoofdstad Yerevan.