Buenos Aires marathon

Jaap v.d. Berg liep in Argentinië marathon nummer 115 in zijn 70e land. Jaap is een van de lopers die in zoveel mogelijk verschillende landen wedstrijden loopt. In het klassement van de Countryclub staat Jaap nu gedeeld negende.

Na 15 uur vliegen ( tussenlanding Madrid) kwamen we op donderdag 8 oktober aan om 8 uur in de morgen in Buenos Aires. Een stad met 13 miljoen inwoners op een totaal van 40 miljoen inwoners in Argentinië. Met de transfer naar het hotel midden die in het centrum is gelegen en gelijk middags een stadsexcursie gedaan met een Nederlandse gids. Uiteindelijk kwamen we aan bij het plein van de dwaze moeders die 1x in de week op donderdagmiddag hun rondjes lopen waarvan wij getuige mochten zijn. Op vrijdagmorgen startnummers gehaald op een locatie aan de andere kant van deze grote stad. Toch maar de ondergrondse genomen voor omgerekend 1 euro. Bij binnenkomst in de grote hal (sportbeurs) een compleet gekkenhuis maar goed georganiseerd. Na ontvangst startnummer snel weg voor onze andere excursie, een fietstocht door de groene gebieden van BA. Een prachtige route maar het meest indrukwekkende de begraafplaats van Evita.

Omdat het een grote marathon is met 14.000 deelnemers had ik een VIP arrangement genomen. Op de marathondag stond de bus om 05.00 uur stipt op tijd al klaar voor het hotel toen ik beneden kwam. Nog een stuk of 15 marathonlopers gehaald in de stad en toen op weg naar de start/finish in een groot park. Het was berekoud + 3graden. Hier een afgesloten terrein voor de VIPPERS met tenten, toiletten, massagetafels, brood, koffie, cola, koek enz. ook weer perfect geregeld en geen spijt van. Om half 8 de start wat met chaotische taferelen gepaard ging. Duizenden opgefokte lopers die door een opening van 1 meter breed naar de startblokken moesten. Gelukkig geen gewonden met al dat getrek en geduw is niet prettig. Onderweg merkte ik al dat er velen zijn die geen evaring hebben met marathons lopen. Trekken, duwen, voorbij lopen en gelijk stilstaan, weg geduwd worden om op de foto te komen, veel ongeleide projectielen (zuidelijk temperament). Dan ook nog oppassen voor de vele gaten in het wegdek, kortom meerdere tegenstanders.

Voor de rest perfect georganiseerd met om de 5 kilometer water, bananen , koek, sportdrank. Een afwisselden parcours via het plein van de dwaze moeders en de kathedraal van de huidige Paus. Via de straatbepalende Obelisk van 67 meter hoog, midden in het centrum. Langs het stadion van de Boca Juniors, het kerkhof van Evita, de oude een nieuwe haven en toen uitzicht op de Atlantische oceaan. Uiteindelijk kwam ik na 4 uur en 8 minuten terug in het mooie park en ontving een prachtige medaille. Dit was mijn 115e marathon in het 70e land. Na het finishgebied gelijk naar de VIP waar ik nog lekker heb uitgerust, gegeten en gedronken voordat ik met een taxi naar het hotel ging. Deze taxi stond bij het voetbalstadion waar in 1978 wij als Nederlanders geen goede herinneringen aan hebben!

Uiteraard hebben we daarna een prachtig rondreis door Argentinië gemaakt. Een wandeltocht gemaakt op de 60 meter hoge schitterende gletsjer Perito Moreno in El Calefate. 2 prachtige bergwandelingen gemaakt in El Chalten langs de schitterende bergtoppen van Cerro Fritz Roy van 3405 meter waar ik vele condors heb gezien, de grootste roofvogel van de wereld. En toen naar ( volgens de bewoners het einde van de wereld) het zuidelijkste stadje van Argentinië Ushuaia waar we een dag niets konden doen i.v.m. een sneeuwstorm.

De volgende marathon is op 27 november in Albanië. Op 29 januari 2016 de marathon van Muscat in Oman en op 9 april de 1e marathon in Iran. Van Shiraz naar Persepolis, http://www.iruniran.com.