Marathon Bangkok Zondag 17-11-13

Han Frenken: “Het werd een extreme rit door de demonstranten en oproerpolitie, gemanoeuvreerd door hartje Bangkok met gevaar voor eigen leven zonder helm en met een 20 kg zware koffer en rugzak tussen ons in.”

Om in de Top Country 30 list te komen wilde ik voor de zekerheid toch maar nog een marathon lopen, daar ik niet wist of men Aruba ook als land zou tellen, had gekozen voor de Marathon van Bangkok. Ik vloog eerst naar Hong Kong, daar heb ik de Peak bezocht op Hong Kong Island en de Peak Trail gewandeld, d.w.z. 3km lang een mooi view over Hong Kong. ‘s Avonds nog Wan-Chai en Causebay bezocht waar je duidelijk nog de Britse invloed zag d.m.v. knalrode Doubledeck bussen. Vanuit Hong Kong de volgende dag met Tiger Airways naar Manilla gevlogen om daar weer vriend Theo te ontmoeten. Het was 2 dagen geleden dat hier de tyfoon Yolanda was geweest op 30 min vliegen van Manilla. Nadat ik 2 dagen in Manilla had vertoefd was ik wederom met Tiger Airways naar Bangkok gevlogen.

Hier aangekomen met de Taxi ben ik naar mijn hotel gereden nabij het Royal Palace, waar we kwamen vast te zitten in een demonstratie tegen de zittende regering Shinawatra. We konden niet verder en de taxi chauffeur verzocht me op een plaatselijke bromfiets plaats te nemen. Het werd een extreme rit door de demonstranten en oproerpolitie, gemanoeuvreerd door hartje Bangkok met gevaar voor eigen leven zonder helm en met een 20 kg zwaar koffer en rugzak tussen ons in. ‘s Middags met de Tuk-Tuk het startnummer opgehaald bij de Royal Navy gebouw, waar ik tot mijn verbazing al de finish medaille kreeg overhandigd.

Daarna direct naar bed daar de Marathon plaats vond om twee uur ‘s nachts. Om 01:30 vertrokken met de Tuk-Tuk naar Royal Palace, de Tuk-Tuk chauffeur vond het raar dat we ‘s nachts het Royal Palace gingen bezoeken, hij zei dat het dicht was. Uiteraard wisten wij dat, maar de start van de marathon was er. Hij vroeg dus wat we gingen doen, een marathon lopen, nooit van gehoord en was ook niet op de hoogte dat de afstand 42,2 km was. Ik kwam nog de Zweed Roger Anderson tegen, ook voorzitter van de 100 Marathon Club Zweden en was ook marathons aan het verzamelen in het buitenland, met deze BKK marathon kwam zijn teller al op 24 te staan.

De start was precies om 02:00 bij de tempels van het Royal Palace, de eerste kilometers liepen we nog door de straten van Old Bangkok, na 3 km gingen we de autoweg op. Ik was al kletsnat door de luchtvochtigheid en kreeg het voorgerecht, namelijk hapjes CO2, constant door het verkeer binnen dat onder de autoweg gewoon gestaag doorging. Kreeg het zwaar uiteraard door de hoge luchtvochtigheid, de organisatie had alleen maar de eerste 30 km water, daar kwam ook nog eens erbij dat de km aanduidingen niet klopte. Ik had op mijn GPS Garmin 30 km staan, en op de route stond 28 km, dus dat was een oppepper. De laatste 10 km zag ik steeds meer lopers net als in Manila een geheime zalf opsmeren bij elke verzorgingspost.

De laatste 5 km kwamen er nog de 10 km lopers bij op het parcours, toen werd het extreem druk en kon men niet meer hardlopen. Toen nog een toetje erbij daar de 10 km lopers rechtstreeks naar het Royal Palace lopen, mochten wij nog een plaatselijke ronde door het verkeer lopen richting achterkant Royal Palace.

Na de finish was het een complete chaos en slecht georganiseerd, toen maar snel een plaatselijke bromfiets aangehouden om me zo snel mogelijk naar het Hotel te slalommen. ‘s Avonds het Loi Krotong feest bijgewoond. Loi Kratong is het Thaise feest van het licht. Dit feest wordt op de avond van de volle maan gevierd. Als de maan opkomt, verzamelt iedereen zich bij de rivier, waar lampionnen van bladeren in het water worden gelegd. De wegdrijvende lichtjes nemen het ongeluk met zich mee. Vervolgens wordt er een verhaal over één van de vorige levens van de Boeddha verteld over prins Vessantara, die beroemd was om zijn medeleven en vrijgevigheid.

De volgende dag wederom vanuit BKK naar Amsterdam gevlogen met KLM. Het was een typisch Aziatisch marathon, vriendelijkheid, respect en hoge luchtvochtigheid ten TOP !

Mvgr Han Frenken

Marathon Bangkok iPhone 5

Trailer Country Club List

Country Club List
(A list of Members who have completed a marathon or ultra in a minimum of 30 different countries)