Arctic Circle Ice Run 2003

Van ultraloper en organisator Han Frenken ontvingen we een nieuwsbrief en verslag van de verkenning van een meerdaagse looptocht in de buurt van de Noordpool.

{b}Arctic Circle Ice Run 2003 (Lapland-Finland){eb}

{i}Nieuwsbrief en verslag Han Frenken testrun 25 Maart t/m 28 Maart 2002{ei}

{b}Maandag 25 Maart:{eb}Vertrek vanaf CS Sittard met de NS naar Schiphol, hier aangekomen zijn we naar vertrekhal 1 gelopen. Bij Finnair hebben we de tickets opgehaald en samen met Jerina Helmershorst(Jerina-PR) met vlucht AY 842 vertrokken naar Helsinki. Hier waren we om 15:20 uur aan-gekomen en hebben op het vliegveld een kopje koffie gedronken. Daarna zijn we doorgevlogen met vlucht AY 397 naar Kuusamo, hier landden we op een besneeuwde landingsbaan en werden we opgehaald door PR-man Steven Haayer van Norvista. De airport-transfer naar het Sokos Hotel Kuusamo over besneeuwde wegen duurde 10 minuten, waarna we de sleutel kregen van de luxueuse, goed ingerichte hotel kamer. Het Sokos Hotel heeft een zwembad en een sauna. De temperatuur overdag lag rond de –1°C en ‘s nachts rond de –14°C. Om 20:00u konden we gebruik maken van een schitterende buffet-maaltijd met een grote diversiteit aan meel spijzen. Na dit sublieme maal zijn we meteen onder de wol gekropen.

{b}Dinsdag 26 Maart:{eb} Om 08:00 hebben we een uitgebreid ontbijt buffet genuttigd, waarna we zijn vertrokken naar het Sokos hotel in Rovaniemi. Hier hebben we een gesprek gehad, met een persoon van het toerismeburo van Lapland. Na dit bijzonder leerzame gesprek zijn we richting de Zweedse grens gereden, om in het stadje Pello neer te strijken. Hier in Pello heb ik het laatste stuk hardgelopen over het ArcticCirle Ice Run traject. De zon kwam gedwee door en het kwik steeg tot +3°C. De route liep over een moeilijk begaanbaar, heuvelachtige traject, met besneeuwde wegen op een hoogte van 300 tot 700 meter. Door de temperatuur smolt het ijs en de sneeuw. Uiteraad droeg ik thermopene kleding incl. muts, handschoenen en een zonnebril. Doordat de zon behoorlijk schitterde op de sneeuw, was er een hoge kans op sneeuw-blindheid. Tijdens het laatste stuk werd het aanmerkelijk kouder, doordat het bewolkt werd. Hierdoor veranderde het traject in een ijspiste. Het werd noodzakelijk om aan de zijkanten van de straat te gaan lopen waar de sneeuw nog wel bleef liggen. Men moet niet te snel starten, want dit heuvelachtig parcours kan je op de latere dagen nog parten spelen. Na afloop hebben we de finish lokatie bekeken aan de Zweedse grens en de uitbater gevraagd van een restaurant hier, of dit restaurant ook volgend jaar open is op 27 maart. Gelukkig was dit zo. De weersinvloeden in de regio zijn onverspelbaar. ‘s Morgens bewolkt, –4°C en een paar uur kan het ijzelen of zelfs de zon gaan schijnen. De hele dag sneeuwen, is ook mogelijk. Men moet zeker goed gekleed zijn i.v.m. onderkoeling. In Pello hebben wij natuurlijk ook de hotelaccomodatie bekeken van Hotel Pellonhovi, waar wij de laatste 2 dagen zullen verblijven. Bijna vanzelfsprekend was dit van zeer goed niveau. Uiteraard zijn ook hier een zwembad en een sauna aanwezig. Conclussie: De 3 hotels waar wij verblijven zijn allemaal 3-4 sterren hotels met uitgebreide ontbijt- en dinerbuffeten. Uiteraard met koolhydraat houdende gerechten. Het Sokos Hotel (Kuusamo) en Pello(pelonhovi) beschikken beide over een zwembad en uiterraard alle 3 de hotels over meerdere sauna’s. Vanuit Pello moesten we weer 4 uur rijden naar Kuusamo waar we wederom van een heerlijk buffet konden genieten.

{b}Woensdag 27 Maart:{eb} Om 06:30u hebben we ontbeten. Hierna vertrokken we naar de Russische grens op een hoogte van 700 meter. Om 08:00 waren we vertrokken voor de testrun van de eerste dag. Het was hier beduidend kouder met een temperatuur van –5°C. Het traject was uiteraard weer heuvelachtig en de wegen waren spekglad en zeer veradelijk. Men moet hier goed uitkijken dat men niet valt. Schoenen met een goed profiel kan men zich het beste mee behelpen door in de besneeuwde zijkant van de weg te lopen, de wind begon flink aan te wakkeren waardoor de gevoelstemperatuur tot –10C daalde, maar met aangepaste kleding en eventueel een bivakmuts is dit zeer goed te doen. Na afloop hebben we het hele traject gecontroleerd. Naderhand hebben we ook nog de kerstman bezocht in het beruchte Santa Claus Village waar de echte kerstman woont en waar de Arctic Circle door zijn huis loopt en waar men met de kerstman op de foto kan en er is een shoppingcenter, zelfs met een Santa Claus postoffice waar men al nu reeds de kerst kaarten kan versturen. Deze worden dan in de kerstperiode verstuurd met een poststempel van de kerstman. ‘s Avonds hebben we wederom een dinerbuffet genuttigd. Na afloop was er zelfs een optreden van een bekende Finse zangeres genaamd Heidi Kirhu. Aansluitend was nog een karaoke wedstrijd.

{b}Donderdag 28 Maart:{eb} Eerst ontbeten en daarna gaan shoppen in het winkelcentrum Prisma. Het was uitkijken geblazen dat men niet viel over de spekglade wegen. De temperatuur was –4°C en het begon te sneeuwen. Na het bezoek aan het prisma winkelcentrum zijn we gaan kijken op het bevroren meer. Hier was men aan het ijsvissen. Ook de voorbijkomende langlaufers en sneeuwscooters zijn een tractatie voor het oog. Om 12:00uur vertrokken we naar het vliegveld voor de vlucht AY 396 van 14:05. Nadat de vleugels van het Finnair toestel ingespoten waren met antivries zijn we vertrokken naar Helsinki. Hier kwamen we om 15:15uur aan. Van hieruit zijn we met vlucht AY 845 vertrokken naar Amsterdam (18:10)

Conclussie over deze testrun is:het is een zeer heuvelachtig parcours. Hoogte variaties van 300 tot 7 00 meter, de weersinvloeden zijn erg wisselend, wat het ook erg boeiend maakt met temperaturen s’nachts varieerd van -10°C tot –15°C en overdag van –5°C tot +5°C maar Wanneer de zon weggaat en het begint te waaien daalt de gevoels-temperatuur. Goede thermopene kleding incl muts, zonnebril, handschoenen en schoenen met goed loopprofiel is deze extreme Arctic Ice Circle run te nemen voor iedere goed getrainde atleet met een zeer luxuese accommodatie’s en wanneer nog fit is met genoeg bijprogramma’s zoals ijsvissen, ijsklimmen, sneeuwscouters, langlauf, ski, hushytochten etc.

{b}{u}Programma Arctic Circle Ice Run 20 Maart t/m 28 Maart 2003{eu}{eb}

Donderdag 20 Maart : vertrek met Finnair AY 842 vanaf amsterdam(11:55)-Helsinki(15:20)-Kusamoo(17:40) Airportransfer Kusamo (10 minuten) naar Sokos Hotel internet http://www.sokoshotels.fi
Vrijdag 21 maart: Start 09:30 Kelloselka-Lakijanka 42,2 km overnachting: Sokos Kusamoo
Zaterdag 22 Maart: start 09:30 Lakijanka-Kemijjarvi 48 km overnachting: Sokos Rovaniemi
Zondag 23 Maart: Start 09:00 Kemijjarvi-Heinuvaara 42,2 km overnachting: Sokos Rovaniemi
Maandag 24 Maart : Start 08:30 Heunuvaara-Sanata Claus Village 42,2 km overnchting Sokos Rovaniemi
Dinsdag 25 Maart: Start 08:00 Santa Claus Village-Paljorvi 45 km overnachting Sokos Rovaniemi
Woensdag 26 Maart: Start 08:30 Palojarvi-Lankojarvi 42,2 km overnachting: Pellonhovi Pello
Donderdag 27 Maart: Start 08:30 Lankojarvi-Pello 25 km overnachting: Pellonhovi Pello Internet: http://www.hotelpellonhovi.fi , 20:30 prijsuitreiking en blarenbal.
Vrijdag 28 Maart: Airporttransfer Pello-vliegveld Rovaniemi 1 uur, vertrek met Finnair vlucht AY 428 Rovieniemi(14:00)-Helsinki (15:15)-Amsterdam(18:10)

Elke dag ontbijt om 06:30-07:15 daarna om 07:30 vertrek met bus naar start, Massage van 17:00-19:00, spreekuur Dokter 18:00-19:00, briefing 19:00 en daarna dinerbuffet.

Info en inschrijving voor 1 November 2002: Jerina Productie, Sarphatistastraat 628, 1018 AV Amsterdam tel: 020-6381329 Fax: 020-6380283 E-mail: jerina@jerina-pr.com