Dwars door Italië oftewel Van Chianti naar Prosseco.

Henk Sipers was een de deelnemers van de vriendenloop van Willem Mütze Dwars door…. In 2012 was het reisdoel Italië.

20 oktober 2012. Het lang geplande loopreisje met de Dutch Funrunners van Willem Mutze. We verzamelen op Schiphol maar onze vlucht vertrekt nog niet. De gevreesde vertraging. Na 5 1/2 uur wachten vertrekken we eindelijk en zodoende missen we het uitstapje naar Siena. Jammer maar ……. dat zal Transavia nog geld gaan kosten volgens enkele medelopers. Vroeg slapen en vroeg op zoals bijna alle dagen.

21 oktober De Eco marathon trail, 42,2 km en 1350 hoogtemeters. Het is druk in het dorpje en na de start al snel warm, Zo ‘n 28 graden max. Het gaat de gehele tijd op en af. Na 5 u 26 minuten finish ik en ik ben tevreden. Het ging goed en het was vooral behouden lopen want het is pas dag 1. Tevens moet ik vermelden dat ik zelden zo ‘n mooie en goed verzorgde marathon heb gelopen.

22 oktober Start vanuit het hoteldorp en finishen 52,45 km verder met 1665 hoogtemeters. Elke 10-15 km verzorging door Annemarie en Arja en het was weer warm en geweldig, Zeker de omgeving. Je blijft fotograferen onder het hardlopen. Finish in Radda.

23 oktober Van Radda naar Firenza, 54 km 1300 hoogtemeters en 1500 omlaag. Ik begin langzaam in de mood te komen. We bezichtigen Firenza snel en dan eten en vroeg naar bed alweer.

24 oktober Firenza-Vermio. Eerst de stad uitlopen en daar is het een drukte van jewelste maar al snel weer steil bergop en weg van het verkeer. De uitzichten nog steeds geweldig en het weer ook. We finishen weer in een hoteldorpje en iedereen maakt zijn spullen klaar voor de volgende dag net zoals alle dagen en eventueel een wasje, Niet te vergeten een wijntje en dan slapen. Vandaag was weer goed voor 51 km en 1630 hoogtemeters.

25 oktober. We worden door de eigenaars van het hoteldorp naar het station gebracht en moeten dan ongeveer 5 uur reizen met de trein inclusief pauzes. Iedereen hoopt voor het donker bij het volgende hotel te zijn maar dat lukt niemand. Na 5 u 52 minuten finish ik in Conegliano, 43,5 km verder en na 1335 hoogtemeters gehad te hebben. Vandaag was mijn beste dag.

26 oktober. Van het hotel met bus en train naar de bergen in.Start in Ponte Nelli Alpi bij 6 graden Celsius en dan terug naar Conegliano. Deze dag loopt niet zoals verwacht. Het weer werd steeds slechter en slechter en de route moest gecorrigeerd worden om het veilig te houden. Sommigen hadden op hoogte al last van onderkoeling. Met vuilniszakken om terug naar beneden en daar de afstand vol maken. Vandaag 44km, hoogtemeters nog onbekend. Volgende keer toch maar wat warmere en betere kleding meenemen maar …….. het was zo zomers de laatste dagen.

27 oktober. De etappe van vandaag zou weer over een bergkam gaan maar daar de weersvoorspellingen zo slecht waren werd er gekozen voor een alternatieve route. Na 44 km waren we weer terug in het hotel en ook deze route was weer geweldig. Iedereen feliciteerde iedereen en er werd Prosecco gedronken op de goede afloop want morgen hoefden we “alleen nog maar” de marathon van Venetië te lopen!!!!!

28 oktober. Al weer vroeg uit de veren, 05.00 uur, en ik was eigenlijk al behoorlijk afgekoeld voor de start van deze grote marathon want hij waaide en regende al voor de start. Nou mooi was die niet en het liep bij mij voor geen 5 cent. Na 20-22 km kwam ik pas een beetje in mijn ritme. Na 30 km moesten we over een kilometerslange brug van het vasteland naar Venetië. Hier beukte de wind op ons en werden we gegeseld met regen en hagel. Het was absoluut geen mooie marathon. Bijna 30 km langs een kanaal alleen maar rechtdoor en steeds tegenwind. In Venetië liepen we maar enkele kilometers en zagen vrij weinig van de stad. Ik finishte en maakte snel dat ik mijn zak met kleding kon ophalen en omkleden. Er waren al verschillende mensen van onze groep binnen en die stonden al te koukleumen. Diegene die later kwamen hadden het nog kouder. Hierna nog met boot naar treinstation en vandaar met de trein naar ons hotel. Na de douche kwam iedereen weer een beetje op temperatuur en onze 8-daagse zat erop.

Het was een mooie meerdaagse en past zeker heel goed tussen de andere mooie wedstrijden die ik gedaan heb. Collega-lopers bedankt voor de gezellige tijd en Willem en Annemarie hartstikke bedankt voor alles. Onze terugreis verliep trouwens ongestoord en zonder vertragingen. Venetië heeft me nog een verkoudheid bezorgd dus ……. daar gaan we niet meer naar toe om een marathon te lopen maar eventueel wel om te bezichtigen bij mooi weer!!!!

groet

Henk Sipers

NB. Noot redactie (Henri Thunnissen): Op de website van Willem Mütze zullen binnenkort ongetwijfeld de nodige foto’s van deze meerdaagse te zien zijn. Zie hiervoor http://www.funrunner-heerlen.nl/funrunnerlopen2012/pagina8.html Ook op de website van Henk zelf zijn wat foto’s te zien.